مقاله انگلیسی ترجمه شده : اداره داده های مشترک : سیاست، عمل ، و پیشرفت علم

مشخصات محصول
قیمت:10000تومان
دسته بندی:

سال نشر: ۲۰۱۰

تعداد صفحه انگلیسی:  ۹

تعداد صفحه ترجمه فارسی: ۲۴ صفحه word

(دانلود رایگان مقاله انگلیسی )

کد محصول:  M156

عنوان فارسی:

مقاله انگلیسی ترجمه شده :  اداره داده های مشترک : سیاست، عمل ، و پیشرفت علم

عنوان انگلیسی:

Governing the data commons: Policy, practice, and the advancement of science

چکیده فارسی:

حقوق مالکیت داده‌های علمی اغلب با بکار بردن قانون مالکیت معنوی تحلیل می‌گردد. با این وجود، ضرورتی ندارد مقیاسهایی که طبق آنها، این قوانین مورد استفاده قرار می‌گیرند، به تسهیم داده‌ها در میان افراد (در جوامع مجازی یا جوامع اجتماعی) مرتبط باشند. برعکس، جوامع اشتراک داده‌ها و اعضای آنها اغلب، سیاستها، عملکردها و هنجارهای مربوط به تسهیم داده‌ها را مشخص می‌کنند. با استفاده از نظریه مالکیت، اهداف تحقیق تعیین‌کننده موارد ذیل است:

(۱)       توازن بین جوامع تسهیم داده‌ها و جوامع تسهیم منابع طبیعی،

(۲)       عواملی که به تسهیم موفقیت‌آمیز داده‌ها منجر می‌گردند،

(۳)       شرایطی که تحت آنها قوانین، مقررات و سیاستهای مربوط به تسهیم داده‌ها مقرر می‌گردند.

ما مواردی را از دو جامعه تسهیم داده‌ها، متشکل از یک جامعه علمی محیطی- میکرو هواشناسی (FLUXNET) و یک جامعه از راه دور ماهواره‌ای مورد استفاده قرار داده‌ایم. موارد تسهیم داده‌ها بدون تضاد یا بحثهای غیرقابل حل در رابطه با مشترکات منابع طبیعی مدیریت شده موفق، نسبت به داده‌هایی که طبق تضاد طبقه‌بندی شده‌اند دارای اصول خاصی هستند. تسهیم موفقیت‌آمیز داده‌ها باید توسط دانشمندان بیوفیزیکی در زمینه ماهیت اجتماعی تسهیم داده‌ها، جذابیت بیشتری داشته باشد.

۱– مقدمه

هزینه و پیچیدگی داده‌های مورد نیاز برای محققانی که در زمینه اصول چندگانه در افزایش مقیاسهای فضایی کار می‌کنند، لغلب از درآمد متوسط یک دانشمند یا یک موسسه فراتر می‌رود. بنابراین، تسهیم داده‌ها در مجموعه‌های توزیع شده و جوامع مجازی به یک امر عادی تبدیل شده است. از آنجایی که منابع موجود، مزایای تسهیم داده‌ها را پشتیبانی می‌کنند، دانشمندان نیز توجه اندکی به جنبه مالکیت داده‌های تسهیم شده در خارج از وب‌سایت‌ها یا دستورالعمل‌های رسمی مبذول داشته‌اند. منابع تسهیم داده‌ها اغلب بر زیرساخت فنی خود بجای کاربران نهایی تمرکز کرده‌اند. ما نیز بر موضوعات مالکیتی تمرکز می‌کنیم که مربوط به تسهیم داده‌ها می‌باشند. همچنین می‌پرسیم که چگونه جوامع تسهیم داده‌ها خودشان را  اداره می‌کنند.

این موضوع با مفاهیم عملکردی است. یک مفهوم در باره تسهیم داده‌ها در زمینه بیوتکنولوژیکی، ایده یک «ضد اشتراک» را مشخص می‌کند که در آن بسیاری از اختراعات (فراتر از خصوصی‌سازی) با پیشرفت محدود مواجه هستند. یکی دیگر از مسائل بالقوه، زمانی اتفاق می‌افتد که همکاری یا یک عملکرد مشترک، قبل از این که یک محصول به وضعیت کامل بالقوه خود برسد، متوقف گردد. برای داده‌های علمی، سوئ استفاده توسط کاربران بدگمانی توسط تولیدکنندگان داده‌ها می‌تواند به همکاری و دخالت در پیشرفتهای علمی خسارت وارد کند. درک این که چگونه حقوق داده‌های تسهیم شده می‌توانند اثربخش باشند، به جلوگیری از پیامدهای معکوس کمک می‌کند.

اِعمال حقوق در داده‌های تسهیم شده در سه سطح صورت می‌گیرد. در سطح کلان (Macro)، حقوق داده‌ها توسط قراردادهای بین‌المللی و قوانین ملی مشخص می‌گردد. در سطح مزو (Meso)، حقوق، تحت تأثیر سیاستهای شرکتهای رسمی و غیر رسمیِ تولیدکننده داده‌ها و کاربران یا موسساتی قرار می‌گیرند که به آنها وابسته هستند. در سطح خُرد (Micro)، حقوق، ممکن است نتیجه مذاکراتِ بین تولیدکنندگان و کاربران باشد.

چارجوب این تحقیق برمبنای دو تئوری مالکیت مشترک یعنی تئوری منابع سرمایه‌گذاری مشترک و عادی (CPR) و تئوری حقوق مالکیت معنوی (IPR) استوار است. تئوری مالکیت مشترک، یک چارچوب برای تجزیه و تحلیل مواردی مانند چگونگی توسعه گروهها، نحوه اجراء و حفظ رژیمهای مدیریت اشتراکی برای منابع طبیعی و کاربرد آنها ارائه می‌دهد. این منابع شامل شیلات، آبهای زیرزمینی، جنگلها و همچنین منابع عظیم شامل دریاها، فضا و اتمسفر است. قوانین خاص یا اصول طراحی اساساً در موفقیت تسهیم منابع طبیعی همگانی نقش دارند و کمتر در CPR که با [۱] در تضاد است دخالت دارند. ما واژه «موفق» را برای تسهیم داده‌هایی استفاده می‌کنیم که بدون تضاد یا مخالفتهای غیرقابل حل رخ می‌دهند. به طور خلاصه هدف تئوری مالکیت مشترک، شرحِ اصول کلی بالقوه برای جوامع تسهیم منابعِ پایدار است.

IPR انواع مختلفی از قدرتهای انحصاری کنترل و استفاده از منابع معنوی را شرح می‌دهد. منابع معنوی شامل اختراعات (حق انحصاری اختراع)، کارهای خلاقانه (کپی‌رایت)، نشان افتخار (علائم تجاری) و بعضی از اَشکال اطلاعات محرمانه (رازهای تجاری) است. IPR از طریبق قوانین و معاهده‌های مدون و حقوقی ایجاد می‌شود. به طور خلاصه، IPR شامل سیاستها، قوانین، مقررات و روابط مالیکت است. با این وجود، محققان IP بطور کلی با حقوق رسمی سر و کار دارند و در نظر نمی‌گیرند که قوانین چگونه بر رفتار و عملکرد تأثیرگذار است.

داده‌ها، شکلی از مالکیت معنوی محسوب می‌شوند و مالکیت داده‌های تسهیم شده با CPR[2] مقایسه گردیده‌اند. منبع آزاد و جوامه نرم‌افزاری آزاد در زمینه تئوری مالیکت مشترک مد نظر قرار گرفته‌اند. سوالاتی در خصوص حیطه عمومی به منبع IP اشاره می‌کنند، اما بدون ارجاع به تئوری مالکیت مشترک.

تمامی حقوق مادی و معنوی ترجمه ها برای پارس ترجمه محفوظ می باشد

تمامی حقوق مادی و معنوی ترجمه ها برای پارس ترجمه محفوظ می باشد